We willen allemaal het aantal bezoekers naar onze website verhogen, nietwaar?

Dat is gewoon hoe het is. Toch wordt het steeds moeilijker om dit te doen, aangezien Google zijn algoritmes voortdurend verandert. En als de technologie op zijn beurt verbetert, verandert het menselijke gedrag. Eén van de grootste technologische veranderingen is recentelijk de toename van spraakgestuurd zoeken.

Terwijl virtuele assistenten zoals Siri en Cortana al een tijdje op de markt zijn, heeft het uitbrengen van Alexa en Google Home een echte verandering teweeg gebracht!

En dit zal niet veranderen op korte termijn. In feite zal spraakgestuurd zoeken alleen maar groter worden wanneer meer mensen het zullen uitproberen. Daarom moet u ervoor zorgen dat u hiervoor klaar bent en proactief te werk gaat voor deze verandering in gedrag.

Hoe weten we dat spraakgestuurd zoeken populairder wordt?

Zelfs als we het aantal mensen dat praat over Alexa of Google Home buiten beschouwing laten, of de constante hype rond Siri en Cortana, kunnen we nog steeds kijken naar het type zoektermen die voorkomen in PPC-campagnes om dit te bewijzen.

Langzaam, maar zeker, krijgen zoektermen die veel meer conversatiegericht zijn als informatief meer weergaven van PPC-advertenties. Dit laat zien dat gebruikers beginnen te wennen om tegen zoekmachines te praten, hetzij via een microfoon of door op een conversatiegerichte manier te typen. Daarom is het zeker tijd om u stilaan hierop te beginnen aanpassen via zowel SEO als PPC!

Hoe richten we ons op spraakgestuurd zoekopdrachten?

Dit is waar alles wat lastiger wordt, is het niet? We hebben meer dan een decennium gespendeerd om inhoud te richten op algoritmen, en nu moeten we opnieuw leren hoe we het moeten richten op mensen!

Dus, waar beginnen we?

Bekijk uw schrijfstijl

Ten eerste moeten we onze inhoud op een meer informatieve maar menselijke manier beginnen schrijven. Weg zijn de dagen van schrijven voor robots. Probeer dus iets te schrijven wat je zelf zou willen lezen! Google is ons al eeuwen aan het vertellen om tekst te schrijven voor de gebruiker, niet de crawler. Nu is het tijd om de switch ook echt te maken.

Aangezien spraakgestuurd zoeken meer en meer ingeburgerd geraakt, kan het plaatsen van meer conversatiegerichte inhoud enkel maar helpen. Het proberen richten op specifieke mix van woorden zal een lagere prioriteit hebben in vergelijking met het richten op de manier waarop mensen daadwerkelijk vragen stellen.

Maak gebruik van de kennisbank van Google

Deze is een beetje moeilijker en zeer websitespecifiek, maar als u producten of diensten verkoopt, is het tijd om artikelen te publiceren over hoe u deze producten of diensten daadwerkelijk kunt gebruiken. Denk eens na over hoeveel mensen online gaan om tutorials en advies te vinden over de dingen die ze hebben gekocht.

Er zijn er veel van hen… En Google weet dit. Daarom breidt Google zijn kennisbankdatabase voortdurend uit. Dit zijn de blokken inhoud bovenaan de zoekresultaten die specifieke inhoudsstukken bevatten van een website die betrekking heeft op de zoekterm.

Elk artikel dat Google besluit om als een kennisbankantwoord op een zoekopdracht weer te gegeven, is altijd het beste resultaat. Dat houdt dus ook in dat dit het resultaat zal zijn dat spraakapps en tools zoals Siri en Cortana aan de gebruiker voorlezen of tonen. Door gedetailleerde, diepgaand adviesartikelen over uw specifieke producten of diensten te hebben, neemt u een stap om mogelijks in de kennisbank te worden opgenomen.

Vervolgens moet je gewoon de populariteit van deze artikelen opbouwen zodat deze ze verschijnen in plaats van andere artikelen van andere sites.

Tijd om ervoor te zorgen dat u opnieuw alt tags gebruikt

Al een tijdje worden alt tags door veel mensen gewoon genegeerd. Ja, het kan SEO verbeteren, maar het toevoegen van deze tags wordt meestal onderaan de prioriteitenlijst geplaatst. Vaak gaat dit ten gunste van andere, meer gewaagde SEO tactieken.

Met de opmars van spraakgestuurd zoeken is het echter tijd om deze weer te definiëren! Waarom?

Alt tags werden oorspronkelijk toegevoegd vanuit een perspectief voor gebruiksvriendelijkheid. Voornamelijk voor mensen met browsers die geen afbeeldingen laadden of voor slechtzienden. Deze browsers zouden dan de alt tag laten zien of uitlezen, waarin wordt beschreven waarover de afbeelding gaat.

Ziet u waar we naartoe gaan? Als u op internet zoekt via een spraakzoeksysteem zoals Google Home, dan kan het de afbeelding niet weergeven! In plaats daarvan, kan het systeem met behulp van alt tags begrijpen waarover het gaat en, indien nodig, uitlezen waarover het gaat.

Het is zeker en vast tijd om opnieuw alt tags te gaan gebruiken. Zeker nu Google steeds meer gebruiksvriendelijkheid als een belangrijke ranking factor beschouwt.

Dat is niet alles

Er zijn natuurlijk een groot aantal andere zaken die u kunt doen om uw website te optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken. Maar dit zijn zeker de belangrijkste aandachtspunten.

Als u zich zorgen maakt over de optimalisatie van uw website voor spraakgestuurd zoeken, of over SEO in het algemeen, kan u steeds vrijblijvend contact met ons opnemen.