Het concept van reviews voor producten of diensten is niets nieuw. U heeft er ongetwijfeld in het verleden al verschillende gelezen of zelf achter gelaten voor goederen of diensten.

Nu meer dan ooit zijn beoordelingen een integraal deel van een bedrijf zijn online aanwezigheid. Er niet is slagen om beloftes die u gemaakt heeft aan uw klanten na te komen kan de ondergang voor uw onderneming betekenen. Te veel slechte beoordelingen en potentiële klanten zullen bij uw concurrenten aankloppen.

Positieve beoordelingen heeft u nodig om competitief te blijven.

Het belang van online reviews

De consumenten van vandaag zullen hun eigen onderzoek doen over u en uw bedrijf voordat ze een aankoop doen. Vaak zal deze zoektocht hun bij reviews brengen.

Een meerderheid van de consumenten leest reviews voor een aankoop

Wist u dat 90% van alle klanten eerst een beoordeling leest voordat ze iets aankopen bij een bedrijf? Bovendien zal meer dan 70% van de consumenten alleen een aankoop doen na het lezen van een positieve beoordeling.

Nu u deze statistieken kent, weet u wat klanten verwachten en zou het u moeten aanmoedigen om kwaliteitsvolle producten en diensten aan te bieden.

Zoekranking en reviews

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de zoekranking van een website. Google heeft meer dan 200 factoren waar het algoritme rekening met houdt. Ook al is er geen specifieke lijst van hoe zwaar factoren doorwegen, weten we wel dat beoordelingen een grote impact hebben. Hou hier dus zeker rekening mee bij de marketing van uw bedrijf.

Zorg ervoor dat u zich vooral focust op volgende zaken om te verbeteren:

  • Aantal beoordelingen voor uw bedrijf
  • Hoe vaak een nieuwe beoordeling wordt toegevoegd
  • Aantal websites waar uw bedrijf een beoordeling heeft gekregen
  • Kwaliteit van de beoordeler – schrijven ze vaak een beoordeling voor andere bedrijven of is dit slechts hun eerste beoordeling

Blijf positief!

Het is geen geheim dat u moet streven naar zoveel mogelijk positieve beoordelingen van uw klanten. Maar de echte uitdaging is om hun zover te krijgen om de tijd te nemen om een beoordeling te schrijven.

Wat is de beste manier om positieve feedback te krijgen? Er simpelweg achter vragen!

Vaak hebben klanten niet het gevoel dat ze de vragenlijst moeten invullen. Leg hun daarom het belang van zo’n beoordeling uit en ze zullen al sneller de stimulans hebben om een review achter te laten.

Hoe kunt u voordeel halen uit positieve online reviews?

Hou een lijst bij van tevreden klanten waarvan u denkt dat ze een positieve beoordeling zullen achterlaten. Hoewel u nooit zeker kunt zijn van hun beoordeling, moet u niet actief op zoek gaan naar reviews van ontevreden klanten.

Laat uw klanten beoordelingen achterlaten op meerdere beoordelingssites zoals Google, KiyOh, Yelp of andere sites die relevant zijn voor uw branche. Stuur een e-mail naar uw klanten met een korte beschrijving welk goed of dienst u heeft verstrekt. Link vervolgens ook naar de beoordelingssite die u wenst dat ze gebruiken.

Zo simpel is het.

Vergeet niet dat hoe meer positieve reviews u krijgt, hoe meer impact het zal hebben op de ranking van uw website. Wees niet tevreden met enkele goede beoordelingen. Probeer er zoveel mogelijk te krijgen zonder opdringerig te worden.

Wat kan ik doen als niemand een beoordeling wil geven?

Geef ze een reden waarom ze dit wel zouden moeten doen!

Organiseer een actie waarbij een prijs gewonnen kan worden of een andere stimulans om een beoordeling achter te laten. Stel uw regels zo op dat het plaatsen van een review een vereiste is om deel te nemen aan de wedstrijd. Er zijn verschillende creatieve manieren om uw klanten met u in contact te brengen. Werk een aanpak op maat uit en de resultaten zullen vanzelf volgen.

Overwin het negatieve

U heeft ongetwijfeld al verscheidene negatieve reviews gelezen. Dat is omdat mensen er dol op zijn om hun gruwelverhalen te vertellen en op die manier “wraak” te nemen op diegenen die hun onrecht hebben aangedaan.

Denk aan de laatste keer dat u ergens een slechte service hebt gekregen. Meer dan waarschijnlijk heeft u uw vriendin over uw slechte ervaring verteld.

Kan u zich de laatste keer herinneren dat u enthousiast was over de geweldige dienstverlening van iemand? Hoogstwaarschijnlijk niet. Dat komt omdat goede service verwacht wordt. Dat is een van de grootste moeilijkheden bij het overwinnen van negatieve feedback – data heeft aangetoond dat mensen meer waarschijnlijk zijn om een klacht achter te laten dan lof voor de dienstverlening.

De beste manier om negatieve reviews te overwinnen is nog altijd om een geweldige klantenservice te bieden en uw job met perfectie uitvoeren. Laat geen ruimte voor negatieve kritiek.

Als u de ruimte laat voor iemand om te klagen, is de kans groot dat je negatieve feedback zult krijgen.

Laat u niet afbreken door negatieve reviews

Helaas zijn er niet veel opties om hier te helpen. Google verwijderd geen reviews over uw bedrijf tenzij u de beoordeling doorstuurt naar hun kwaliteitscontrole departement. Enkel wanneer zij van mening zijn dat de beoordeling kwaadaardig is, zullen ze deze markeren en mogelijks verwijderen. De enige echte optie is om te proberen om slechte beoordelingen te begraven onder positieve. Eigenlijk komt het er op neer om te laten zien dat deze slechte beoordeling slechts een abnormaliteit is.

Reageer op uw beoordelingen

Ongeacht of uw reviews positief of negatief zijn, is het een goed idee om op elke beoordeling te reageren. Wees voorzichtig met uw emoties, want u wilt niet in een tekstoorlog belanden.

Suggesties voor het reageren op negatieve reviews

Het is een goed idee om hen te bedanken voor hun beoordeling en u te verontschuldigen dat hun ervaring niet aan de verwachtingen voldeed. Als u wilt verder gaan om het probleem op te lossen, vraag hen dan om u te contacteren om de kwestie verder te bespreken. Indien u tot een positieve oplossing komt, kan de klant mogelijk bereid zijn om hun negatieve beoordeling bij te werken.

Zo niet, dan heeft u toch geprobeerd en elke potentiële klant die de negatieve review zal zien zal de inspanning van uw kant erkennen.

Reageren op een positieve beoordeling

Dit is een eenvoudige! Bedankt uw klant, zorg ervoor dat u hem laat weten dat u zijn of haar bedrijf waardeert en genoot van de samenwerking (ga niet in teveel detail voor privacyredenen). Het biedt u ook de kans om hen eraan te herinneren dat ze altijd contact kunnen opnemen met u indien ze opnieuw nood hebben aan uw dienstverlening.

Heeft u hulp nodig om de reviews voor uw website te verbeteren?

Nu zou u een beter beeld moeten hebben waarom uw bedrijf nood heeft aan online reviews en hoe dit uw ranking in zoekresultaten kan verbeteren. Vergeet niet dat de meningen van klanten en websitebezoekers waarde biedt aan Google en andere zoekmachines. Profiteer van deze waardevolle bronnen en zie hoe het uw zoekranking verbetert.

Wilt u de optie om reviews te plaatsen toevoegen aan uw website of webshop? Of wilt u beginnen om Google reviews te aanvaarden voor uw bedrijf? Met dit alles kunnen wij u probleemloos bijstaan. Neem vrijblijvend contact op om te horen wat wij voor u kunnen doen.