Wanneer uw webshop voldoende bezoekers heeft, kan het nog steeds gebeuren dat er niet vaak iets gekocht wordt.

Hieronder vindt u verschillende mogelijke oorzaken waarom er niets gekocht wordt in jouw online winkel.

Producten zijn moeilijk te vinden

De productcategorieën staan het beste duidelijk aangegeven in het menu van uw webwinkel zodat deze altijd makkelijk te vinden zijn. Deze moeten ook logisch geordend worden in groepen. Afhankelijk van het producttype of van hoe de bezoeker een product zou gebruiken.

Bijvoorbeeld: een kledingwinkel zou uit groepen moeten bestaan zoals mannen, vrouwen, kinderen. En deze zouden dan verder onderverdeeld moeten worden in groepen. Afhankelijk van het type item zoals broeken, schoenen, jassen, accessoires, enz.

Stel dat uw producten niet in uw menu staan onder een “Producten” of “Shop” sectie. Hoe moet de bezoeker dan weten dat u iets verkoopt op uw website?

Als het e-commerce gedeelte van uw winkel onder een aparte URL staat, zoals shop.url.be of winkel.url.be, kan dit ook bezoekers afschrikken.

Moeilijk te begrijpen navigatie

Uw navigatiemenu moet bestaan uit termen die elke bezoeker kan begrijpen. Het is niet verstandig om vakjargon te gebruiken die de bezoeker waarschijnlijk niet zal verstaan.

Bijvoorbeeld: terwijl “ontwerp uw eigen” en “op maat gemaakt” voor uw bedrijf twee verschillende categorieën zijn, betekenen deze twee termen voor de meeste bezoekers hetzelfde.

Gebruik in uw menu ook geen product- of stijlnamen (tenzij u een bekend merk bent zoals bijvoorbeeld Adidas of Nike) want nieuwe bezoekers gaan nog niet weten wat die termen juist betekenen. Gebruik steeds algemene termen zoals producten, winkel, enz. Of wanneer u eerder een dienst aanbiedt, kan u beter zinnen gebruiken zoals “reserveer nu” of “boek hier”.

Nog een ander voorbeeld ter illustratie. Als een webshop sokken verkoopt, worden de categorieën in het navigatiemenu beter aangepast aan het soort activiteit waarvoor de sokken het best gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld wandelen, lopen, basketbal, tennis, etc. Als deze winkel eerder productnamen zou gebruiken als categorieën gaat dit voor verwarring zorgen voor nieuwe bezoekers. Zij zullen waarschijnlijk het verschil niet kennen tussen “OAQU” of “84N” of “XDXW” sokken.

Bezoekers dwingen om een account aan te maken

Uw bezoekers dwingen om een account aan te maken is de nummer 1 dooddoener van uw conversies.

Wanneer een bezoeker verplicht is om een account aan te maken om een bestelling te plaatsen, kan dit een reden zijn waarom ze niet bij uw website kopen. Vaak is er bij uw concurrenten een keuze om als gast een bestelling te plaatsen zonder een volledig account te moeten aanmaken. Wat houdt u tegen om deze keuze ook aan te bieden aan uw eigen bezoekers?

Vaak kopen mensen cadeaus op websites waarop ze zelf niet vaak surfen zoals cadeaus voor een trouw of voor een baby. Er is dan een grote kans dat deze klant niet meer van plan is om nadien nog bij uw website te winkelen. Wanneer je deze klant dwingt om een account aan te maken voordat ze de bestelling kunnen plaatsen, dan wordt de kans ook kleiner dat deze klant de transactie wilt verderzetten.

Sommige bezoekers kunnen ook gefrustreerd worden omdat ze weeral een andere login en paswoord moeten onthouden. Andere bezoekers zijn dan weer bezorgd dat hun persoonlijke informatie en betaalgegevens worden bijgehouden. Een andere groep van bezoekers denken dan weer dat ze zich automatisch inschrijven voor uw nieuwsbrief en dat daardoor hun email inbox vol komt te zitten met spam.

Als u toch beslist om uw bezoekers te vragen om een account aan te maken, zorg er dan voor dat de bezoeker alle voordelen van dit account te weten komt. Zoals de mogelijkheid om de status van hun bestelling controleren of om kortingen te krijgen in de toekomst.

Problemen met productpagina

Als je veel inkomend verkeer en een eenvoudig navigatiemenu hebt, komen er veel mensen op uw productpagina terecht. Maar een slechte ervaring krijgen op deze pagina’s, kan ervoor zorgen dat de bezoeker toch kiest om niet bij uw website te kopen.

Hieronder zijn enkele problemen met de productpagina die er kunnen voor zorgen dat de bezoeker toch niet bij uw e-commerce winkel wilt kopen:

  • Er is geen checkout knop op de productpagina’s. Vanaf het moment dat de bezoeker een item in zijn/haar winkelwagentje heeft gelegd, zou het makkelijk moeten zijn om naar de checkout te gaan.
  • Product opties zijn niet duidelijk. Als er meer dan één grootte, kleur of smaak van uw product bestaat, maak het dan makkelijk voor de klant om deze opties te selecteren.
  • Er is geen veld voor kwantiteit aan te duiden. Wanneer de klant meer dan één exemplaar van uw product wilt kopen, moet dat ook makkelijk aan te duiden zijn op de productpagina zelf. Sommige webshops geven de klant niet de optie om tegelijkertijd meerdere exemplaren van een product te bestellen. Hierdoor wordt de klant geforceerd om de productpagina meerdere keren te bezoeken om meerdere exemplaren te bestellen. Dit is niet echt klantvriendelijk en kan er ook voor zorgen dat de klant de producten op een andere website gaan zoeken.
  • Er is geen foto aanwezig. Als het een tastbaar product is dat u verkoopt, is het noodzakelijk dat u een foto van het product laat zien.
  • Er is geen “kruimelpad” navigatie. Wanneer een bezoeker aan het zoeken is door categorieën, is een kruimelpad navigatie handig om makkelijk terug te gaan naar de pagina’s van de hoofdcategorieën. Als deze navigatie niet aanwezig is, moet de bezoeker vaak terug door het hoofdmenu gaan en elke subcategorie opnieuw aanklikken om aan de subcategorie te bekomen die zij willen. Dat is niet echt een klantvriendelijke ervaring.

Pop-ups

Pop-ups zijn een handige manier om de beste deals te adverteren, nieuwe producten te delen of meer nieuwsbrief abonnees te krijgen. Maar voor uw bezoekers zijn deze pop-ups vaak irritant waardoor ze minder tevreden zijn over uw website.

Als u er toch voor kiest om pop-ups te gebruiken, zorg er dan voor dat het duidelijk is hoe men deze terug kan sluiten zonder iets te moeten invullen. Als bezoekers niet weten hoe ze de pop-up kunnen sluiten, is de kans groot dat ze uw website volledig verlaten.

Te hoge verzendkosten

Verzendkosten die te hoog zijn. Het kan ook een reden zijn waarom mensen uw website wel bezoeken maar er niets op kopen.

Verzendkosten boven de 5 euro is voor veel bezoekers al te veel. U moet vooral op uw verzendkosten letten wanneer hetzelfde product of een gelijkaardig product op een andere website (zoals Bol.com of Amazon) kan gekocht worden met lage tot geen verzendkosten en een snelle levering.

Een mooi voorbeeld hiervan: Op www.di.be kan u een lipstick voor € 6,99 kopen. Hier bovenop moet u nog € 3,95 verzendkosten betalen. Bij Bol.com kan u deze lipstick ook terugvinden voor dezelfde prijs en dit product kan u bij de rest van uw andere aankopen zetten waardoor u gratis verzendkosten kan krijgen. Of de volgende keer dat u een Di winkel of een Kruidvat (of een andere winkel die hetzelfde product bevatten) binnenstapt, kan u makkelijk die lipstick kopen zonder enkele verzendkosten. Voor welke van deze 3 keuzes zou u zelf kiezen?

Het is ook aangeraden om korting te geven op verzendkosten wanneer de bezoeker boven een bepaald bedrag artikelen aankoopt. Veel verkopers bieden gratis verzendkosten aan bij aankopen van € 25, € 40 of € 50.

Let vooral op wat de concurrentie doet. Het gebeurt vaak dat uw bezoekers wat rondkijken op uw website, enkele artikelen in het winkelwagentje leggen om te kopen, maar dat ze dan uw website verlaten omdat de verzendkosten te hoog zijn. Vaak gaan ze dan naar Bol.com, Amazon of andere concurrenten waar de verzendkosten lager zijn voor dezelfde of gelijkaardige producten.

Verzending duurt te lang

Dit aandachtspunt is heel gelijkaardig aan het vorige. Als de verzendtijd op website te lang duurt, kan het zijn dat u hieraan ook klanten verliest. Het moet duidelijk zijn voor de bezoeker hoe lang de verzendtijd is naar hun locatie. Maar ook hoe lang de verwerkingstijd bij u is.

Ook weer bij Bol.com en met Amazon Prime kunnen klanten hun pakjes gratis binnen 1 à 2 werkdagen krijgen. Stel dat een bezoeker een artikel nodig heeft voor het weekend en het is op dat moment dinsdag. Als de klant dan weet dat uw verwerkingstijd en verzendtijd niet snel genoeg zijn, zal de bezoeker waarschijnlijk niet via uw website iets kopen.

Het is natuurlijk verstaanbaar dat u misschien niet de infrastructuur heeft om snellere verwerkings- en verzendingstijden aan te bieden. Maar weet dat dit een oorzaak kan zijn dat het aantal aankopen op uw e-commerce website kan beïnvloeden.

Uw website is niet beveiligd

Bezoekers durven soms hun betaalgegevens niet door te geven wanneer de URL van uw website niet begint met HTTPS.

Interacties over HTTPS zijn geëncrypteerd tussen de gebruiker en de server. Zo kan er niets van de data worden afgeluisterd, aangepast of vervalst.

Wanneer uw website geen HTTPS beveiliging heeft, kan de bezoeker bij het eerste bezoek van uw website een beveiligingsfoutmelding krijgen. Daar wordt de bezoeker dan geïnformeerd dat het “niet aanbevolen” is om verder te surfen op uw website. Veel gebruikers kiezen er dan voor om niet verder te gaan op uw website. Als ze toch verder surfen op uw website, is de kans groot dat ze zich minder veilig gaan voelen om iets te kopen via uw webshop.

Wilt u aan een of meerdere aandachtspunten hierboven werken? Aarzel dan niet om contact op te nemen met ons om u en uw webshop verder te helpen. Bent u klaar om uw e-commerce website te upgraden naar versie 2.0?