We zijn er ons allemaal van bewust dat mensen dingen willen en ze willen die dingen nu. Niet iedereen onder ons heeft het geduld om op zaterdag naar een winkel te gaan, want we werken gedurende de week. Ook hebben we het geduld niet om te wachten tot de winkel opent om 10 uur.

Eén van de redenen waarom mensen er van houden om online te winkelen, is gemak. Een webwinkel laat uw bedrijf toe om 24 uur per dag, 7 dagen per week open te zijn. Dit geeft u de mogelijkheid om uw doelgroep op elk gewenst moment op te vangen.

Met een elektronische winkel heeft u ook de mogelijkheid om up-selling en cross-selling in te zetten om uw klanten beter te assisteren bij hun productkeuze. Beide technieken kunnen het verkoopvolume verhogen en een waardevolle service aanbieden aan uw klanten.

Uit statistieken blijkt dat up-selling (waarbij klanten een gelijkaardig maar duurder product getoond krijgen) de verkoop kan verhogen met 4%. Cross-selling (zoals bijvoorbeeld het weergeven van ‘mensen die dit product kochten, kochten ook …’) verhoogt de verkoop dan weer met 0,2%. Hoewel het misschien lijkt dat deze technieken niet voor een enorme boost zorgen, biedt een stijging van 4 à 5% in een bepaald aspect van een webwinkel toch een enorme bonus.

Effectieve cross-selling en up-selling kunnen tot een verhoging leiden van:

  • Reguliere bestelling totalen
  • Conversie ratio’s
  • Zichtbaarheid van artikelen met een hogere winstmarge
  • Globale klantentevredenheid door klanten te helpen met het zoeken van het product of dienst dat het beste voldoet aan hun behoeften

Wanneer klanten producten of diensten aangeboden krijgen die ze willen en zullen gebruiken, wordt hun perceptie op het bedrijf positiever. De klant zal voelen alsof het bedrijf de tijd genomen heeft om de wensen en de behoeften van de klanten te begrijpen.

De volgende keer dat u online aan het winkel bent, controleer dan even of u wordt overgehaald om een soortgelijk of duurder artikel te kopen. Als u een ondernemer bent met een webwinkel die geen up-selling of cross-selling aanbiedt, kan u bijkomende inkomsten mislopen.

Wilt u meer informatie omtrent cross-selling of up-selling voor uw webwinkel? Neem dan contact met ons op.